به گزارش مشرق به نقل از هنرنيوز ، انوارکريمي مسؤول و امين اموال موزه سنندج در جمع خبرنگاران اعزامي ميراث به کردستان در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت برخي از اشياء موزه که در محوطه موزه نگهداري ميشوند همچنين وضعيت اجساد سه زن کشف شده گفت: بهدليل کمبود امکانات در موزههاي دولتي اين اتفاق رخ داده است.
وي در پاسخ به پرسش هنرنيوزدرباره آسيب ديدن جنازههايي که در محوطهاي در نزديکي سنندج با حدود 2500 سال قدمت کشفشده و در موزه سنندج در مقابل نور نگهداري ميشوند، تاکيد کرد: کاش اين جنازهها را اصلا از گور درنميآوريم و به همان صورت نگهداري ميکرديم.
کريمي ادامه داد: متأسفانه مشکلات زيادي وجود دارد که از يک طرف، اشياء کاوششده کارشناسي ميشوند و از طرف ديگر، کارشناسي را رها ميکنيم.
امين اموال موزه سنندج اعلام کرد :ما پيشنهاد کرديم، اين سه گور را منتقل کنند، چون وضعيت آنها بهلحاظ نحوه تدفين و اسکلتهاي اطراف اين سه قبر ،منحصربهفرد بودند، بخصوص آنکه اين سه گور به سه زن تعلق داشت که از لحاظ تاريخي اهميت ويژهاي دارد. در پيشنهادي که مطرح شد باز انتقال آنها به گردن من افتاد،ما آنها را با هزينه خودم به موزه منتقل کرديم، زمين را برش و مرمت اوليه کرديم و به همان صورت اجساد را در موزه سنندج نگهداري ميکنيم.
کريمي خاطرنشان کرد : متأسفانه جمعيتي که قبلا براي ديدن اين سه جسد به محل کاوش هجوم ميآوردند، فقط به ارزش ريالي اين اجساد اهميت ميدادند، همه مي آمدند تا طلاهايي که در اطراف اجساد بود را ببينند و به تاريخ، قدمت، هنر، عقيده و فني که در اين گورها به کار رفته بود، اهميت نميدادند.
وي ادامه داد : در آن زمان، روزانه جمعيتي حداقل حدود 20هزار نفر براي ديدن اين سه جسد مراجعه ميکردند، اما به محض اينکه ما اجساد را به موزه سنندج منتقل کرديم، حتي10 نفر هم براي ديدن آنها نميآيند و اين يکي از ضعفهاي ما درحوزه تبليغات است.
کريمي در پاسخ به اين پرسش که آيا بلاخره تمهيداتي براي اين اجساد انديشيده شده است ، گفت: نه آنها را رها کردند.من هم فقط مي توانم به عنوان مسوول موزه مکاتبه کنم .
مسوول موزه سنندج افزود : متأسفانه شيوه نگهداري اين اجساد خوب نيست و آنها از گزند حشرههاي موذي و نور در امان نيستند.
کريمي در پاسخ به اين پرسش چه چقدر اعتبار براي نگهداري اين اشياء لازم است گفت :ما به گروهي از کارشناسان و متخصصان براي حفظ اين سه جسد نياز داريم، ولي با وجود اينکه مکاتبههاي بسياري انجام داديم، با کمبود اعتبار مواجه هستيم.
وي خاطر نشان کرد :به نظر من اينها بايد در يک جعبه هاي خاصي قرار بگيرند و وکيوم شوند و اگر لازم بود متخصصان تکهاي از استخوان اين اجساد را بررسي کنند تا تاريخ دقيق زندگي و مرگ و نحوه تغذيه آنها مشخص شود اما اين خيالي بيش نبود چون آثارباستاني بايد سريع نمونهبرداري شود تا بفهميم اين سه جسد به چه قوم و نژادي متعلق بوده و به چه علتي مردهاند؛ و نبايد زمان خيلي زيادي از موقع کاوش آنها تا انتقال تکه هايي از آنها به آزمايشگاه بگذرد، ولي متأسفانه هيچيک از اين کارها انجام نشده است.
امين اموال موزه سنندج تاکيد کرد : اگر اين کارها به موقع صورت مي گرفت ،بسيار دقيق ترمي توانستيم به اطلاعات لازم درباره اين اجساد دست يابيم .
وي در پاسخ به پرسش هنرنيوز مبني برقدمت دو استودان ( محل نگهداري استخوان مردهها) و سنگ قبري که در محوطه باز موزه در معرض باد و باران و نور نگهداري ميشد ،توضيح داد :قدمت اين دو استودان به قبل از زمان ،300 قبل از ميلاد ، و قدمت سنگ قبر به دوره اسلامي بازميگردد که مربوط به يکي از خوانين «دروس بيجار» است و تاريخ آن به 1302 ه. ق باز مي گردد .
مسؤول موزهي سنندج درباره انتقال اشيايي که در فضاي آزاد موزه نگهداري ميشوند، تشريح کرد : موزهها با کمبود امکانات و اعتبار مواجهاند. ما مکاتبههاي زيادي براي انتقال اين اشيا داشتيم، ولي هنوز اقدامي نشده است.
مسؤول موزه سنندج در پاسخ به اين پرسش که در مجموع چه تعداد آثار در موزه نگهداري ميشود گفت :به غير از خود موزه که به دليل داشتن ارسي منحصر به فرد که نزديک 48 هزار قطعه چوب ،شيشه و آينه در آن به کار رفته و آنقدر گيرايي دارد که بازديد کننده ديگر آثار با دقت نمي بيند،مهمترين آثار ،اشياء کشف شده از زيويه و اين سه جسد کشف شده است .
موزه سنندج در مرکز شهر سنندج و در کنار بناهاي تاريخي مانند خانه کرد (موزهي مردمشناسي)، مسجدجامع و خانه مجتهدي قرار دارد. ساختمان موزه، بخش بيروني عمارت ملا لطفالله شيخالاسلام بوده که حدود 150 سال پيش توسط او که يکي از علماي بزرگ دوره ناصرالدينشاه بود، ساخته شده است.
در اين موزه آثاري از دوره پيش از تاريخ تا دوره قاجار نگهداري ميشود که بخشي از آنها به استانهاي ديگر تعلق دارد و بخشي نيز آثار کشفشده از قاچاقچيان است.
در حالي که بازديدکنندگان از موزه با حيرت با آثاري در حياط موزه مواجه مي شوند ، امير الهي ـ مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري کردستان ـ در پاسخ به پرسش هنرنيوز درباره ساماندهي اشيايي که خارج از موزه کرد(موزه مردمشناسي کردستان) و در محوطه نگهداري ميشود، گفته بود: البته قرار دادن اين آثار در فضاي آزاد خيلي خطرناک نيست و از نظر حفاظتي نيز اين وضعيت مشکلي ايجاد نميکند؛ اما ما حتما در زمان سرما، آنها را به مکان سرپوشيدهاي منتقل ميکنيم، چون بيشترين ضربه در اين زمان وارد ميشود.
مدير کل ميراث فرهنگي کردستان گفت :اگرچه کوزهها (منظور همان استودان است )و سنگهاي قديمي در موزه کردستان چند سالي است که به همين شکل باقي ماندهاند، ولي بايد توجه کنيم که اشياء لعابداري هستند که تزيينات خاصي دارند و بايد نگهداري آنها در اولويت باشد.
وي همچنين درباره ساماندهي سه جسدي که در موزه کردستان قرار دارند، گفت: اين اسکلتها رفع خطر اوليه شدهاند، اما در حد ايدهآل نيستند و اگر قرار باشد، به ايدهآل برسيم به اعتبار نياز داريم. براي نمونه، ما براي وکيوم جسد هر مرد نمکي در زنجان 30ميليارد تومان اعتبار داشتيم.